Smaker man känner igen fixas på ett kick

Även om det är över 17 år sedan jag åt kött senast kan jag ibland längta efter en del rätters smak utan att för den delen längta efter att äta köttet. Det gäller exempelvis kalops, dillkött, kålpudding, mustiga grytor och sådant. Men det är absolut inga problem att stilla min längtan då det kanske mest handlar om kryddsmakerna.
Idag stod det kalops, potatis och rödbetor på vår meny. Ha, tänker du då, det går inte att fixa utan nötkött.
Gör det inte?
Kalops serverat till en vegetarian.
Då jag använde mig av quornbitar gick maten väldigt snabbt att tillaga, Av en påse på 300 gram blev det mat till 2 vuxna personer ikväll och en portion över som blir stommen till måndagens planerade pyttipanna. Det gäller att ha framförhållning till nästa vecka då jobbet kör igång igen.
Så här gjorde jag:
 
 
Potatis skalades samt delades i bitar och hamnade i en kastrull när redan varmt vatten från vattenkokaren hälldes över. Bara så mycket vatten att potatisen hamnade under vattenytan. 1 tsk salt för smaksättningen och sedan blev potatisen färdig på 15 minuter. De sista 5 minutrarna fick lite bönor vara med på toppen. De blev då nästan som ångkokade.
 
1 stor gul tärnad lök och 2 skivade morötter bryntes i olja tillsammans med 300 g frysta quornbitar. Det tog några minuter och sedan saltade jag och lade i 10 hela kryddpepparkorn samt 4 lagerblad. 2 tsk soya hälldes också i tillsammans med uppkokt vatten, 4 dl. Grytan fick koka under lock i 10 minuter.
 
 
Slutligen ville jag få såsen lite simmigare och hällde då över och blandad i 2 msk redning. Det fina med den är att den kan användas direkt i varma maträtter och behöver sedan bara ett uppkok.
Potatisen var nu färdig, bönorna likaså och även den goda kalopsen.
Om inte detta är snabb god mat så så..........
Taggar: quornkalops;

Kommentera inlägget här :