Mitt senaste dygn

Tittade på ett år gamla bilder och då dök de här söta Lussekatterna upp. En av mina elever bakade dem på en lektion förra året och det är väl så Lussekatter borde se ut, eller?
Kände mig ovanligt trött och hängig igår. Därför öppnade jag en ny flaska med Blutsaft som är bra för att ge extra tillskott av järn och vitaminer. Blutsaft är tillverkad av en massa olika sorters växtsafter samt honung och passar till personer som har låga järnnivåer, känner sig trötta och hängiga, är lättirriterade och har svårt att koncentrera sig. Emmellanåt känner jag att det kan vara bra att få en extra skjuts med näring då jag vet av egen erfarenhet vad låga järnvärden kan ställa till med.
Till gårdagens middag utgick jag från några potatisbullar i frysen. Bra med rester! De innehöll förutom potatis även tärnad paprika och spenat. Snabbt tinades de och stektes för att sedan läggas åt sidan en stund. I stekpannan fräste jag därefter några skivade sojakorvar, 1 tärnat äpple, 1 hackad gul lök plus några blad grovt hackad savoykål.
Efter en stund hällde jag i 2 dl matlagningsgrädde, 1 msk senap, 1 krm sambal oelek, salt och peppar. Kokade sedan rätten en stund i pannan och hade då potatisbullarna med i pannan igen. Det blev en riktigt god restmåltid med lite vinterkänsla över sig.
Idag har jag förutom det vanliga jobbet varit på en utbildningseftermiddag. Den ägde rum i Malmö Stadshus och handlade om nya inköpsrutiner inom kommunen. Jag ombesörjer ju en hel del sådana inköp då vi inom hemkunskapen måste ha något att arbeta med på lektionerna. Det var inte så tokigt att lämna skolan och få göra något annat. Jag hann även med en snabbvisit hos min svärdotter i hennes salong. Funderar du på ett frisörbesök kan jag varmt rekommendera Malmös bästa och trevligaste frisör. Klicka på loggan så får du veta mer.
I morse stod en grönsakslåda på trappan som det brukar med jämna mellanrum. Den innehöll bl.a. denna stora vackra Delicatapumpa som hade en vikt på 1890 gram. Jag vet inte riktigt vad den ska hamna i för mat eller bakverk men den lär hålla sig i flera månader i rumstemperatur. Jag har suttit och sökt efter olika recept då jag gärna vill testa något nytt. Får se vad det blir.
Jag hade kunnat använda pumpan eller vintersquashen som den också kallas i dagens soppa men det fick bli en morotssoppa istället. Dock strödde jag torkade pumpafrön i den. Desserten blev äppelpannkakor med vaniljglass till.
 
Äppelpannkakor
3-4 port.
 
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
0,5 tsk salt
1 tsk kanel
3 dl mjölk
2 ägg
1 stort rivet äpple
0,5 dl rapsolja
 
Alla ingredienserna vispas ihop och steks som pannkakor.
Det är onödigt med en sylt till då de innehåller frukt.
Glass eller grädde lyxar till det extra.
 

Nu är det sen kväll och det viner runt husknutarna. Det lär bli kallt i morgon och jag får förmodligen skrapa bilrutorna innan avfärden till jobbet. Men det är då det..........
 
Taggar: morotssoppa, äppelpannkakor;

Kommentera inlägget här :