Smörgås med ost

 Följande kan läsas i en artikel i Populär Historia. Se här.

"Ordet smörgås är känt sedan 1500-talet. Troligen användes det först som beteckning på de smörklimpar som flyter på ytan när man kärnar smör. Exempel från äldre tid visar att smörgås i första hand användes om den smörklick som breddes ut på brödet. Senare kom den att omfatta även brödet."

Osthyveln är en norsk uppfinning från 1929. Utanför Norden är det inte så vanligt att använda osthyvlar till ost utan man skär med en kniv. 
Hur ofta äter du smörgåsar?
Vilken sorts bröd äter du oftast?
Vilket är ditt favoritpålägg?
Vad vill du helst ha för tillbehör till smörgåsarna?
 
Det där är frågor som varit aktuella den här veckan när jag haft lektioner i hemkunskapen för årskurs 8. Vi har inlett näringsläran med snack om vanor kring måltider och livsmedel. En liten undersökning i klasserna visade att några elever per klass inte äter frukost alls på morgonen, att några hoppar över skollunchen (inte ovanligt att det är samma personer). Mellanmål på eftermiddagen är populärt och det äts mycket mackor. Jag frågade eleverna vad de ätit för frukost och de frågade mig (med all rätt) vad jag ätit. Just de här dagarna har min frukost varit väldigt enkel. Mangoyoghurt med müsli, hembakat frukt/fröbröd med ost och kaffe med mjölk i.
 
Eftersom hemkunskapen på mitt jobb innebär att eleverna har varannan vecka i kök med bakning och matlagning och varannan med ett lika långt teoretiskt hemkunskapspass gäller det att kunna variera lektionerna. Idag visade jag även lite tips från Matgeek. Det är Johan Hedberg som snackar och lagar mat. Just det här avsnittet handlar om 4 snabba frukostar. Kanske ett tips även för dig?
 
 
Taggar: frukostar;

Kommentarer :

#1: Malin

Johan är toppen. Han kollar jag ofta med på. Det är så dåligt att ungdomar inte äter frukost. Men jag förstår vissa av dem. Hade så svårt för att äta på morgonen under stora delar av skoltiden. Mådde alltid så illa.

Svar: Många som har det problemet men det kan hjälpa att komma igång med lite sysslor och sedan äta.
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :