Kissa rött

 
Ja, det är sådana effekter som det kan bli om man äter rödbetor. Ingenting farligt om man bara vet om det. Annars kanske man blir rädd och tror att det är blod. Rödbetor kom till Sverige på 1600- talet och har sin säsong från hösten och framåt om vi talar om icke importerade sådana. De finns som mörkt röda, gula men även i polkavarianten. Alla är de lika vackra och goda!
Den här helgen har vi verkligen använt oss av den röda läckerheten som dessutom ligg bra till prismässigt. Det har handlat om färska rödbetor och det började med fredagens frittata som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
Igår blev det en supergod soppa av rödbetor och kidneybönor som mixades ihop efter kokningen. Den serverades  med smetana och en sallad med saltgurka.
Idag fortsatte vi med rödbetsbiffar enligt ett recept som jag fann på ICAs receptsida. Jag följde receptet men tillsatte dessutom en stor gul lök I smeten. Tillsammans med biffarna hade vi dillstuvad potatis och rester av gurksalladen från igår. 
Nu har jag en påse rödbetor kvar i kylen så i morgon tänker jag baka rödbetsbröd och en mjuk rödbetskaka.
Gissa om vi kommer att kissa rött efter det!
Rödbetssoppa med gurksallad och smetana
 
 
Rödbetsbiffar, dillstuvad potatis och gurksallad.
 
Gurksallad
4 portioner
 
20 cm strimlad purjolök
1 tärnat äpple
250 g tärnad saltgurka
0,5 dl hackad gräslök
 
Taggar: Gurksallad, Rödbetsbiffar;

Kommentera inlägget här :