Både utsidan och insidan räknas

Fönsterputsaren har alltså varit här. Han som sköter om utsidan men däremot är inte insidan fixad ännu. Den aktiviteten står med på veckans "attgöralista". Men att vara halvvägs färdig utan att lyfta ett finger är inte illa det heller.
Jag startade morgonen med att väcka mig med en liten morgonsup innan frukosten. En brun liten rackare i en måttkopp. Så nu känner jag mig pigg.
Blutsaft handlar det om och det använder jag sedan några år tillbaka regelbundet men inte varje dag. Jag tar den där hutten, den smakar faktiskt ganska gott dessutom.
För egen del råkade jag för några år sedan ut för ett otroligt lågt Hb-värde, 49 mot de 120 som anses acceptabla. Efter en blodtransfusion som kickade igång mig igen, konstaterades att jag inte kan ta upp alla B-vitaminer från maten och att det påverkar järnnivån i kroppen. Därför får det bli i form av lite kosttillskott och Blutsaft är helt ok och har nu sin givna plats i min kosthållning.
 
 
Nu till något helt annat, något som är så himla gott, nämligen kanelbullar.
Jag har tidigare skrivit om snabbakad sådana där bakpulver fanns i degen istället för jäst. Nu har jag funnit ett ännu bättre recept som jag bara måste dela med mig av. Jag har redan gjort två varianter av fyllningar, ett med kanel och ett annat gjordes igår med en chokladfyllning då jag tog kakao, florsocker och lite smör som var supergott i bullarna.
 
 
Snabba bullar med chokladbfyllning.
 
Snabba bullar med kanelfyllning.
Snabba kanelbullar
10 - 12 st.
ugnen 225 grader
 
Smält först
75 g smör och ta det sedan från plattan.
Blande smöret med 1,5 dl mjölk.
Blanda följande ingredienser i en skål
3,75 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
0,5 dl strösocker
Häll i mjölkblandningen  och rör ihop.
Degen ska vara kladdig.
Fördela den i muffinsformar.
 
Fyllningen
 
50 g smör
1 msk kanel
1 msk strösocker
 
Gör en grop i varje bulle och lägg fyllngen där.
 
Pensla sedan med 
1 uppvispat ägg
och strö över
pärlsocker
 
Efter ca. 10 minuter är bullarna färdiga. 
Taggar: Blutsaft, snabba kanelbullar;

Kommentarer :

#1: Citroncest - matblogg från Italien

Vad bra med bakpulver istället för jäst, då går det ju extrasnabbt när man är sugen på kanelbullar! :)

Svar: Visst, det är toppen! Bullarna kan nästan bakas när gästerna ringer på dörren. Eller helt enkelt bara när man blir sugen.
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :