Dagens rätt. Ugnspannkaka utan vetemjöl, med vitkålssallad och lingon

En pannkaka utan mjöl blir alltså glutenfri men kan även räknas som LCHF om nu det tilltalar någon. Riktar mig speciellt till ena sonen och hans familj, att det här är en rätt för er. 
Själv måste jag säga att det vetisjutton om inte den här pannakakan tilltalar mig mer än den mer traditionella som ibland kan upplevas som väldigt mäktig och stabbig.
Därför kändes det kul att hitta ett bra recept idag och att anpassa det så det passar vårt kök.
 
 
Den är god dessutom, pannkakan!
 

Så här gjorde jag ugnspannkakan på bilden
4 portioner
 
2 rivna polkabetor
1 finhackad lök
2 tsk olja
4 ägg
250 g kesella
100 g philadelphiaost
salt och peppar
3 dl quornfärs
2 dl frysta gröna ärter
 
olja att smörja en ugnsfast form med
 
  1. Värm ugnen till 200º. Smörj den ugnsfasta formen.
  2. Fräs polkabetorna och löken i olja så det får lite färg.
  3. Vispa ihop ägg, kesella och philadelphiaosten. Salta och peppra.
  4. Lägg rotsaksfräset i den smorda formen.
  5. Strö över färsen och ärterna.
  6. Toppa med äggsmeten och sätt in formen mitt i ugnen.
  7. Efter ca. 25 minuter är ugnspannkakan färdig.
Tillbehör: strimlad vitkål blandad med ekologisk lingonsylt.
 
Variant till den som inte äter lakto-ovo-vegetariskt:
Byt ut quornfärsen mot baconbitar, skinktärningar eller fräst köttfärs.
Rotsakerna kan bytas ut mot morot, palsternacka, fänkål, eller annat och löken mot purjolök. 
 
Smaklig spis!
 
I morgon bjuds det på grönsaks- och nudelwok med halloumi.
Taggar: Ugnspannkaka;

Kommentera inlägget här :