En korv med mos

 
Korv? Ja du läste rätt. Men inte en sådan som görs av animaliska ingredienser utan en vegovariant. Jag lovar att den smakade super, om inte bättre än sin förebild. Bra konsistens och god kryddning alltså en lyckad produkt och därför ett klokt val för oss som valt bort att äta kött.
För ett tag sedan fick jag en rabattkupong från ICA att testa korvarna till halva priset och åkte till min butik. Inte hittade jag varan och frågade därför en butiksanställde som inget visste men hjälpte till att leta. Först när nästa person hjälpte till fann vi det som söktes. Korvarna och några andra vegetariska produkter låg i hyllorna bland potatissallad och sådana kylvaror. Tänk vad bra det hade varit med en frågeterminal i butiken som kunnat upplysa om hylla och plats. Om IKEA kan så måste ju ICA kunna!
 
Paketet innehåller 6 st korvar som räcker till 2 personer.
 
Till korvarna som stektes gjorde jag ett mos av potatis, några av vintervarianten som förde en uttorkande tillvaro i kylen. Små bitar av potatisen alltså och lika mycket blomkål i pyttesmå bitar koktes i saltat vatten. Efter 10 minuter var det färdigt att mosas och kryddas med peppar och muskot.
 Men inte nog med detta utan en coleslaw skulle serveras till den kulinariska måltiden. Därför blandades följande:
 
1 dl matlagningsyoghurt
1 dl mixad mango ( jag tog fryst som tinats )
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl skuren vitkål ( jag hade röd spetskål )
1 dl finhackad fänkål
1 krm svartpeppar
några smulade valnötter
 
Ja, så serverades korv med mos hos oss igår. Bästa betyget kom från sambon som sa att det här kan han tänka sig att äta igen. Därför tackar jag Hälsans kök för att de lyckats få fram en bra produkt att använda inte minst nu i grillsäsongen.
Taggar: Coleslaw med mango, Hälsans kök, Vegokorv;