Lyxig söndag

Har precis suttit och sparat recept från dagens tidning och hittade ett på halloumi- och grönsaksburgare. Det ska absolut testas!
Även om jag tycker om att laga mat, baka och fixa i köket är det skönt att få komma bort och sätta sig vid ett dukat bord ibland. Därför uppskattar jag arrangemanget då yngste sonen och vi bjuder på söndagsmiddag varannan vecka vardera. Idag är det hans tur och vi blir extra många runt hans bord då även hans bror med familj kommer. Det är precis så jag fantiserade om att ha det när jag en gång som ung såg framåt i tiden. Att samla hela eller stora delar av familjen, äta tillsammans och låta småbarnen eller kusinerna busa runt av glädje. Det är meningen med livet, umgänge mellan generationer. Det är bara en detalj som saknas. I min fantasi satt vi alltid i en trädgård under vinrankor i härlig värme. Idag är det småkallt, halt och lite vitt på marken. Men man kan inte få allt. 
 
 
Om en stund ska jag bege mig till träningslokalen på Bulltofta här i Malmö. Jag inhandlade i fredags ett förköpskort som inte ska ligga i plånboken oanvänt. I höstas hade jag ett fullspäckad arbetsschema då min arbetstid var mer än heltid och därför "orkade" jag helt enkelt inte träna. Låter som en undanflykt men jag hade helt enkelt ingen motivation. Nu har längtan efter styrketräning återkommit så hallå alla muskler, vakna!
 
Dagens boktips!
 

En tunn bok på med bara 140 sidors text. Susan Hill har skapat en skräckroman som är lätt att sträckläsa. Kvinnan i svart utspelar sig i ett hus på en dimmig, fuktig sankmarksplats. Jag läste hälften till frukosten igår och resten till eftermiddagskaffet med sherryglaset intill. Tror du på spöken?
 
 
Receptips!
 
Lök- och ruccolapaj

Rucolan som ratades av en familjemedlem och därför hamnade i vårt kylskåp har nästan tusen liv, tycks det. Först hamnade en del i supergoda linsbiffar sedan på en god pizza med fetaost och morotsröra som fanns i kylen. Igår bakade jag en ostpaj med gul lök och purjolök och ser man på där var minsann ruccolan framme igen. 3 dl hackades och frästes med löken. Röran hamnade sedan i pajskalet med riven ost och äggstanning över sig. Det var en paj till sex personer så några matlådor fick vi också. 
 
Pajdeg
4,5 dl vetemjöl
150 g smör
4 msk kallt vatten
 
Fyllningen
1 gul hackad lök
1 liten skivad purjolök
3 dl grovt hackad ruccola
salt, peppar och paprikapulver
3 dl smakrik riven ost
 
Äggstanningen
3 ägg
4 dl mjölk
salt, peppar

Ugnen ska vara på 225 grader och pajen tar ca. 30 minuter att grädda.

Slutligen!
 
Matsedel vecka 5 2015
 
Måndag:  Rester från kyl och frys 
Tisdag:  Linsgryta med fetaost och matvete
Torsdag: Rödbetssoppa, vitlöksbröd
Fredag:  Quorngratäng med lök och ost, bulgur
Lördag:  Vegetarisk paella enligt tidningen LagaLätt
Söndag: Rotfruktsgryta, naanbröd. Tiramisu därefter.
 



 
Taggar: lök- och ruccolapaj;

Kommentera inlägget här :