Sportlovet 75 år

Bilden från 1940-talet hittade jag här
 
"Vintern 1940 var det krig i Europa och svinkallt i Sverige. Samt ont om bränsle. Tre minusgrader i Malmö den 3 mars. Samma dag förbjöds ”central varmvattenberedning” så att det bara kom kallt ur kranen. Och landets skolor stängdes, för att man skulle slippa värma upp dem."
 
Så börjar en artikel i tidningen 
 Klicka på loggan så kan du läsa hela artikeln.
 
Vidare går att läsa: 
 
"Det första kokslovet varade i tre veckor. Härligt, tyckte eleverna – tills de fick veta att den förlorade lektionstiden skulle tas igen i juni."

I 75 år har alltså det som startade som kokslov och sedan blev sportlov eller vinterlov funnits. Jag läste för någon vecka sedan att merparten av de resor som bokas till den här veckan går till varmare platser och de som stannar hemma befinner sig säkert inomhus där det är varmt också. En rundfrågning bland mina egna elever tydde på att de flesta villa sova länge, vara uppe länge och umgås med sina vänner (många via skärmen).
 
Vid tre tillfällen den här veckan har jag befunnit mig på Bulltofta motionscenter och där har varit mindre aktivitet än innan lovet och knappast några yngre alls. Då erbjuds ändå de som är  mellan 15 och 17 år att träna för 10 kronor. Men det finns ju andra aktiviteter. Därmed inte sagt att ett lov inte behövs men vi kan nog skrota ordet sportlov. 
 
Mitt sportlov 2015
Personligen har den här veckans avbrott varit mycket behövligt. Även jag har kunnat sova längre men inte varit uppe så mycket längre och kanske har jag haft lite mer "skärmtid" av den privata sorten.
De första veckorna det här året har varit starkt psykiskt påfrestande på jobbet och jag glömde bort mig själv nästan helt. Nu känner jag att jag hittar mig själv igen som en spillra som behöver väckas till liv igen för att klara nästa utmaning fram till påsken.
Jag har hunnit göra en hel del pappersjobb som vi lärare har hela tiden och även konstruerat två prov i konsumentkunskap. Några steg till i en webbkurs jag går har avverkats. Den handlar om bedömning och betygssättning. Fortbildning är viktigt men glöms oftast bort på arbetsplatsen ( fattar inte varför ) därför får man göra den av eget intresse på sin fritid. Man lär så länge man lever heter det ju. Hmmmm
 
 
 
Mer från veckan
Några stolar har klätts om, varav en extra fin till Tindra. Födelsedagspresenter till barnbarn har inhandlats, här har städats, tvättats och strukits. Mat har lagats och bullar bakats. Tänk så mycket man hinner med på en vecka när den där resan till och från jobbet och timmarna på detsamma inte slukar av dygnets tidstillgångar! 
Samtidigt är jag glad att jag har mitt jobb som är ett av de bästa - lärarens.
 
 
Soppa är sportlovsmat
Igår var det torsdag och soppdag. En grönsakssoppa med mycket smak blev det då. En soppa är perfekt att ta med i en termos på utflykter. Tillsammans med en smörgås får man krafter när de som bäst behövs.
Jag plockade fram olika rotsaker och grönsaker från kylen och satte fart på hushållsmaskinen som fick göra rivjobbet. Under tiden kokade jag upp vatten och buljong. Därefter ner med allt det rivna och kryddor, sedan skötte sig soppan själv i 20 minuter. En provsmakning för att avgöra om mer kryddor behövdes och sedan var det middag.
 
Riven rotsakssoppa
4 portioner
  • 1,2 liter vatten
  • 2 tärningar grönsaksbuljong
  • 2 morötter
  • 1 palsternacka
  • 2 potatisar
  • ½ kålrabbi eller en bit rotselleri
  • 100 g vitkål
  • 1 liten purjolök
  • 3 msk tomatpure
  • 2 lagerblad
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • klippt persilja
PS! Du kan använda vilka rotsaker och grönsaker som helst i din soppa.
Taggar: Riven rotsakssoppa;

Kommentera inlägget här :