Fettisdagen med minisemlor

Idag och endast idag är det ok med en semla. När jag var liten var det just på fettisdagen som semlorna började säljas, eller sa man ens semlor då? Fastlagsbullar var nog det vanligaste namnet. De såldes alltså på fettisdagen och de kommande tisdagarna men det dröjde inte länge förrän de populära bullarna spred sina försäljningsdagar. Jag tycker nog att det är lite synd och hade hellre sett att man fick längta till den där speciella dagen, precis som födelsedagen eller julafton. Själv nöjer jag mig med en liten semla just för traditionens skull, men vill någon äta flera så inte mig emot. 
Så här blev våra hemgjorda minisemlor som smakade bra till kaffet efter middagen.
 
Hembakade semlor
 
Middagen var idag en snabbrätt från Linas vegetariska matkasse. Dumplings med en sallad, matvete (skulle varit jasminris) och en stark vinägersås till det. Vi gav rätten 3 av 5 poäng. Fyllningen i dumplingsarna (kan det heta så) var lite trist och smaklös, salladen var däremot toppen med sockerärtor, gurka, rödlök och myntablad.
Nu sitter jag och strecktittar på en serie som heter Lie to me, på Netflix. En skål med popcorn och ett litet glas vitt vin till det känns lyxigt. Men vadå, är det semester så är det, i alla fall ikväll!
 
 
Här kan du se en trailer frrån serien.
 
Taggar: minisemlor;

Kommentera inlägget här :