Sniglar till lunch?

 
Tur för den lille rackaren att jag inte äter kött. Risken hade annars varit att den hamnat i en gryta och sedan serverats med vitlökssmör. Låter det gott? Inte för mig men säkert för många andra. 
Här ett recept från Per Morberg 
Snigeln är ganska vacker och kämpar på med sin byggnad på ryggen. Nackdelen är ändå att den tuggar i sig det som ska bli ätbart för mig om några månader, just nu squashplantor. Om den äter kompostskräp gör mig inget men mina grönsaker, där går gränsen.
Igår byggde T. och jag en grind för att avgränsa vår trädgårdsavdelning och tomtens framsida från varandra. Samtidigt gör vi det svårare för besökande småbarn att springa ut på gatan.
 
Så här såg det ut vid husets trappa för 7 år sedan.
 
Så här såg det ut igår.
 
 
Idag väntar jag på att regnet ska upphöra så att plattorna kan avlägsnas. Vill ju inte bli blöt när jag jobbar och jag har inget hus på ryggen som skyddar mig.
 
Förra veckan hade vi leverans från Linas matkasse och en av rätterna var den här.
 
Pasta med ett fräs av skogschampinjoner, lök och persilja. Rätten serverades med en äggula och pecorino, som är en riven getost. En mycket god och snabblagad rätt som dessutom kompletterades med en färsk spenatsallad. "Lina" tipsade om att äggvitorna som inte skulle användas kunde sparas till en marängdessert av något slag. Jag fick tre vitor och i lördags gjorde jag därför maränger av dem. Maränger innehåller mängder av socker för att vitorna ska vispas styva men jag tyckte att 1½ dl socker per vita var i mesta laget. Därför gjorde jag mina maränger så här.
 
 
3 äggvitor vispades med endast 1½ dl socker till en hård smet som kunde vändas upp och ner.
Jag hade finhackat 100 g mandel som sedan vändes ner i smeten.
På två plåtar klickade jag ut maränger som sedan gräddades i 175 grader i 15 minuter. Jag sänkte sedan värmen till 50 grader och lät plåtarna vara kvar i 10 minuter till.
OBS!
Endast en plåt i ugnen i taget.
 
På kvällen serverades fruktsallad med glass och maräng.
 
Om det nu inte ska serveras sniglar till lunch, vad blir det då för mat?
 
Matsedel vecka 20
 
Mån: Potatismoussaka.
Tis: Mandelbullar, stuvade makaroner, coleslaw.
Ons: Spenatpaj, rosensås.
Tor: Tomatsoppa med pasta och mozarella.
Fre: Piroger.
Lör: Dillquorngryta, potatis. Rabarberpaj med fetaost och en variant med vaniljsås.
Sön: Gulaschsoppa, focaccia (blev inte som planerat förra veckan). Chokladpudding med maränger.
 
Skrivis Bakeri:
 
 
 
 
Taggar: maränger, trädgården;

Kommentera inlägget här :