M som i måndag eller moussaka

Till vänster en vegetarisk och till höger en med kött.

Moussaka stod på menyn och efter den goda måltiden var även fyra  lunchlådor fyllda. Perfekt till den kommande jobbveckan. 
Moussaka är en av de rätter jag fattade tycke för på 80- talet när flera resor till Grekland gjordes. Då kunde det vara basfödan under en hel semesterresa. Det och tsatsiki samt inte att förglömma ouzon. Numera gör jag min moussaka vegetarisk. Ibland blir det en quornfärssås som fyllning och ibland en ren grönsakssås. 
Den goda gratängen som är Greklands nationalrätt, består av skivad aubergine, en kanelkryddad köttfärssås och en tjock ostsås. Allt varvas i en ugnsfast form och gräddas cirka 30 minuter i 200 grader.


Idag gjordes moussakan delvis enligt den hemkunskapsbok mina elever får använda och enligt mitt eget kylskåpsinnerhåll. Det betyder att potatis fick ersätta auberginen och ostsåsens ost blev ricotta. Hade jag tagit lasagneplattor istället hade det blivit en helt annan maträtt.

Idag hade jag planerat att börja med stensättandet vid nya grinden. Tyvärr var inte vädrets makter snälla men fem ynka små stenar finns nu som en start på det som komma skall.
Lite skrivningar har också rättats och det är inte helt fel nu när det närmar sig betygsättartider. 


Taggar: moussaka;

Kommentera inlägget här :