Ogräs, vad är det?


Ogräs är växter som växer där jag inte vill att det ska växa, får jag lära mig på Wikipedia. Det stämmer verkligen.
Kamomill är en sådan växt. Den finns lite varstans, i och utanför rabatterna. Ibland känns den ok, som på bilden, men ibland rycker jag upp den och kastar i trädgårdstunnan.
Idag började jag fundera lite över att kamomill används i teer och skönhets/hudvårdsprodukter ja även i sångform. Evert Taube skev dessa kända strofer:

Änglamark

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna.
Vildrosor och blåsippor och lindblommor och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna.

Det finns ett företag som heter Weleda som gör naturvårdsprodukter och på deras hemsida hittade jag receptet på en kamomilldryck som ska testas. Den ska vara bra när man har svårt att sova eftersom kamomill har en rogivande effekt. Nu somnar jag oftast väldigt lätt, men man vet aldrig.

Kamomill- latte 

2 dl gammeldags, ekologisk mjölk
3-4 kamomillblommor, färska eller torkade
1/2 tsk honung

Häll upp mjölken i en kastrull. Lägg i kamomillblommorna och låt stå tills mjölken börjar sjuda. Lyft kastrullen från plattan, söta eventuellt med honung, drick och sov gott!

Ja, då är det väl bara att plocka kamomillblommor för framtida bruk.  Det händer att jag lockas av lite häxkonster och detta får väl räknas som en sådan.



Taggar: kamomill- latte, ogräs;

Kommentera inlägget här :