Ute regnet strilar - inne jag mellan julsysslorna ilar.

Ja, det är en sammanfattning av läget här i Skrivis hus. Regn och julstök, men också en skön känsla av att stressen från en jobbig arbetstermin sakta rinner av och att jag någonstans kommer att hitta mig själv igen.
Gårdagen tillbringades mestadels i köket och så blir det med all säkerhet idag också. Det är ju ändå en av de platser som jag trivs bäst på. Min önskan hade ändå varit om det här köket var en aning större, haft fler bänkytor och sådana världsliga saker, men vem är jag att klaga?
Tänk, vad som fanns förr! Det var inte alla som hade kök som i slott utan en enkel eldstad kanske var det enda.
 
1600-talskök på Läckö slott.
 Efterättsbordet på Läcköslott.
Bilderna tog jag när vi besökte Läckö slott i augusti 2013. Borden som dukats upp till en 1600-talsfest var lika dignande som när vi dukar upp våra julbord. Spännande smaker, kryddor och diverse konstiga maträtter fanns där, då precis som i modern tid. Många familjer står fast vid sina traditioner men jag tror nog att de flesta bytt ut många av festrätterna för att tillgodose familjens önskemål.
 
Hur är det med lutfisken? Den relaivt smaklösa fisken som blir så god med vit sås, potatis och gröna ärtor. I veckans ICA-reklam fanns den med, men frågan är hur länge den gör det, när det bara är gammelfarmor och gammelmormor som äter den. Jag har planterat traditionen vidare i mina barn men vi kommer att äta den först på nyårsdagen. Det blir en hedersmiddag med alternativ till ickefiskätare, förstås.
En länk till reklamfilmen finns i slutet på mitt inlägg.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lite recept och tips så här i juletider kan kanske passa. Igår gjorde jag karelska piroger, vörtbröd, havrekex, frörikt knäckebröd och sedan gjorde sambon ett finfint julhus.
Innan vi stängde köket för kvällen kom två små tomtenissor på besök. Fnittriga och med spring i benen mumsades det på bullar och kakor.
 
Tomtenissan Astrid tyckte om att se Pettson och Findus på film.
 
Följande bakades igår:
 
 Vörtbröd är ett måste till julmaten. En del vill ha med russin och en del utan. Lika bra att göra båda sorterna. Jag fuskade och köpte en färdig kryddmix att blanda i degen.
 Karelska piroger åt vi i Helsingfors i våras. Supergott att äta lite ljumma med en klick äggsmör på toppen. Pirogerna är ett nytt inslag på mitt julbord tack vare finskfödd sambo.
 Havrekex har jag bakat många gånger. De här smaksattes med hel kummin för att passa till julen. Goda med ost på, varför inte potkäs?
 Knäckebröd med fröer och nötter enligt ett recept av Lisa Lemke. Glutenfria, salta och goda knäckebröd som kan bakas i många varianter med olika sorters mjöl, frön och gryn. Fibrer är bra!
 
 
Bakning genom tiderna!
 
Glöm inte lutfisken!
 
 
Taggar: Havrekex, Karelska piroger, fröknäcke;

Kommentera inlägget här :