Så var det fredagsmys

Jag har under många år haft ett schema som möjliggjort att jag slutat vid lunchtid på fredagarna. Nu inser jag vad bra det var att kunna gå ner i varv efter veckans händelser och stress de där eftermiddagstimmarna. Det här läsåret har jag full arbetsdag på fredagarna och dessutom är min sista elevgrupp väldigt "aktiva och krävande". Jag är helt slutkörd varje fredag. Fullt medveten om att många känner samma trötthet när veckostressen börjar lägga sig och fredagskvällen kommer, går det inte annat än att förstå betydelsen av FREDAGSMYS. Mitt mys är inte i form av godis, chips och läsk utan någonting gott på mattallriken och lite vin till det.
Igår blev det en härligt höstig kantarellpaj med tomater i. Till detta serverades kokta majskolvar, gurka, klyftade trädgårdspäron och en filsås. Vitt vin och en tänd brasa dessutom och jag var mycket nöjd. 
 
Kantarellpaj med tomater 4-6 portioner 
Ugnen: 200º
Degen:
  • 150 g smör
  • 4 dl vetemjöl
  • ev. lite kallt vatten
Fyllningen:
  • smör att steka i
  • 2 lökar
  • 300 g svamp
  • ½ tsk salt
  • peppar
  • 3 tomater i tärningar
  • 3 dl riven ost
Äggstanningen:
  • 4 ägg
  • 2½ dl mellangrädde
  • 2 dl mjölk
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 tsk salt
  • peppar
  • 2 tsk örtkrydda
  1. Värm upp ugnen och plocka fram alla ingredienserna.
  2. Smält smöret till degen och ta sedan bort kastrullen från plattan. Blanda ner mjölet och gör en deg. Om den blir för torr tillsätts lite kallt vatten. Tryck ut degen i en pajform, nagga den och förgrädda mitt i ugnen ca 7 minuter.
  3. Finhacka löken och svampen. Fräs detta i en stekpanna tills allt vatten i svampen kokat bort. Krydda med salt och peppar.
  4. När pajskalet förgräddats fördelas svampfräset i det. Fyll på med tomater och riven ost.
  5. Vispa ihop äggstanningen och häll den på fyllningen.
  6. Grädda pajen mitt i ugnen ca. 30 minuter tills pajen stelnat till.
 
 
 
 
Ska sanningen fram så blev det lite halvonyttigt kvällstuggande till vinet senare på kvällen. En 400 g påse med osaltade nötter och torkade frukter för runt 40 kronor räcker till många småskålar vid olika tillfällen. Bättre än chips och godis och mycket godare enligt mig. :)
 
Fredagskvällens mediaupplevelse blev ännu ett avsnitt av den norska tvserien Halvbrodern. Serien är nästintill en fullpoängare. Den går för tillfället på SVT och min vana trogen ser jag den helst när det bäst passar mig, dvs. på SVTplay. Nu har ett litet problem uppstått när det återstår två avsnitt som ännu inte sänts på tv och jag måste invänta dem. Så trist sådant är.
 
 
 
 
Taggar: Halvbrodern, nötter, svamppaj;

Kommentera inlägget här :