Man kan inte leva på kunskap allena

Det jag gör idag slipper jag göra en annan dag.
I stort sett hela dagen har jag suttit och förberett lektioner och gjort beömningsmatriser av olika slag. Detta för att mina kommande lektioner med hemkunskapen i årskurs sex ska bli ännu bättre och att eleverna / föräldrarna / skolledningen och de som vill ska bli nöjda när jag utför mitt jobb. Just nu är jag mest nöjd själv som ligger före i tidsplanen eftersom planeringen gäller först vårterminens lektionspass.
Nu till varför jag satte den rubrik jag gjorde. 
  
 
I kylen fanns några färska rödbetor och på bänken ett recept på en kaka jag ville provbaka. Med assistans av en bakglad sambo blev det en mycket god mjuk kaka som vi provsmakade till en kopp te efter middagen. Kan berätta att enligt receptet skulle man ha en glasyr och hackade valnötter på den men vi placerade nötterna i kakan istället och skippade glasyren. Dessutom bytte vi ut 1 dl av vetemjölet mot riktigt smulig müsli. Lite nyttigare och gott ändå och dessutom minskades sockermängden i kakan. Förstår inte varför det alltid ska vara så mycket sött i det mesta?
 
Rödbetskaka  10-12 bitar
ugnen: 175º
  • smör och ½ dl kokos att smörja en rund form med (gärna med avtagbar kant)
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 4 rivna rödbetor
  • 1½ dl rapsolja
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl müsli
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk kanel
  • 50 g hackade valnötter
  1. Formen smordes och ströddes med kokos och ugnen värmdes.
  2. Ägg och socker vispas poröst.
  3. Rivna rödbetor och olja blandas ner.
  4. Därefter alla torra ingredienser som först blandats ordentligt.
  5. Smeten hälls i den smorda formen som sedan ställs på ett galler mitt i ugnen.
  6. Efter 30 minuter är kakan färdig.
Innan vi fick äta den goda kakan serverades en potatisgratäng som var lite annorlunda tillagad. God även den.
 
 
Skivad potatis, en kokt basilikakryddad tomatsås med några rivna morötter i och en förpackning Kelda svampsås plus riven ost på toppen. Så gjordes dagens gratäng som tog drygt 30 minuter på sig i ugnens 225 grader. 
Det finns många användningsområden för en produkt som denna.
I morgon ska här bakas kanelbullar - med morötter i. :))

Kommentera inlägget här :