Det blåser i träden idag

 
Simone drar över Sverige just nu och här i Malmö var det som värst mellan klockan 17 och 18 och då måste jag erkänna att mitt hjärta satt i halsgropen som det heter. Över 40 m/s har uppmätts i Skåne och Halland och hos oss strax därunder. Otäcka vindar som gjort att det knakat och låtit riktigt läskigt här. Vid ett tillfälle small det till och sonen sa.
- Det var taket!
Jag såg framför mig hur hela taket for iväg som i filmen Trollkarlen från Oz. Vi öppnade dörren för att se en tacknockspanna rulla runt på marken. Hur stora skadorna är återstår att se i morgon. Nu är klockan 21 och det börjar lugna ner sig. D.v.s. när dörrar och fönster är stängda är det hyfsat lugnt men när jag av nyfikenhet har gläntat på dörren är det inte vidare trevligt ute.
Vi har till skillnad från många andra under stormen haft ström hela tiden (peppar, peppar). Därför kunde kvällens middag tillagas utan problem. Det var en pastarätt och ingredienserna till den inköptes på dagens veckoinköpstur på Maxi. Där sålde de bl.a. svartkål och hade ett bra pris på färsk tortellini dels med svampfyllning och med pestofyllning. Det passade perfekt till den planerade menyn.
 
 
Receptet till 4 personer delar jag med mig av här.
Fylld tortellini i grön sås med valnötter
  • 500 g färsk tortellini ( jag hade hälften med svamp och hälften med pestofyllning)
  • 1 stor gul hackad lök
  • 100 g hackad svartkål eller bladspenat
  • 50 g hackade valnötter
  • 5 dl matlagningsgrädde
  • salt, svartpeppar
  1. Först kokades pastan enligt förpackningens anvisning.
  2. Löken förvälldes tillsammans med kålen och därefter tillsattes valnötterna.
  3. Sedan var det gräddens tur att blandas i och allt kokades upp.
  4. Efter kryddningen hälldes pastan i såsen.
  5. Så var en god rätt född!
 

Kommentera inlägget här :