Vem kom först?

Hönan eller ägget? Den ständiga frågan, men i det här fallet såg jag hönorna först och köpte äggen sedan.
Vi var och hämtade ved i lördags, på en gård utanför Lund. Närmare bestämt i Hällestad i närheten av Veberöd. Det blev inte bara ved som köptes då det visade sig att det fanns en gårdsbutik också som hade fina varor. Ägg, potatis.lök, torkade champinjoner och honung köptes. På svamppåsen fanns en webbadress till Hällestad svamp som har sina lokaler i ett av husen där vi var. Allt som såldes i butiken var kravodlat och närproducerat. Hönorna levde som frigående utehöns. Jag kunde inte låta bli att gå och prata med dem lite och såg då att en av dem befann sig utanför den stora inhägnaden de hade att vara i. - Ingen fara, sa bonden, en höna som vet var maten finns går inte långt iväg. Fantastiskt att veta att äggen på bilden har jag de fina hönsdamerna att tacka för. Tacktacktackatack.....
 

 
 
När veden var inlastad och staplad där vi har vår förvaring till kommande kamineldande, tog jag ett steg tillbaka och tänkte på hur RIK jag var som kunde ha allt detta framför mig. Bostad, värme, mat och människor jag verkligen älskar finns omkring mig. Alla prylar i världen kan inte ersätta de basala behoven man har.
Med detta i åtanke är det lite ruskigt att tänka på julstressen som närmar sig för många. Julpusslet som ska gå ihop med tider, prylar och ork (och pengar). I min närmaste familj har vi enats om att inga vuxna ska uppvaktas med paket utan endast de små barnen. Som den mormor/farmor jag är till 5 småttingar går jag kanske förlorande ur det, kan tyckas. Så är det nu inte alls för det är allom känt att det är bättre att giva än att taga. :))
 
Idag är det måndag vilket betyder en ny meny för den kommande veckan.
 
Matsedel för vecka 48
 
Måndag: Hirsbiffar, potatismos, rivna morötter
Tisdag: Couscous, grönsaksröra + bacon eller halloumi
Onsdag: Tomatpasta med parmesan
Torsdag: Linssoppa, pannkakor
Fredag: Limequorngryta, pressad potatis
Lördag: Mat på annan ort
Söndag: Kikärts/morotsbiffar, potatisgratäng
 
Bakeriet:

Sockerkaka av Hällestadsägg
Rågsiktsbaguetter
Saffransbisquotti (byt ut kardemumma mot 1 pkt saffran)
Havrekex med kummin (bra present)
 
Svampstuvningen som sedan hamnade i lasagnen är på gång.
Jag har fått förfrågan om att lägga upp receptet på svamplasagnen som serverades en dag i förra veckan. Mitt nästa inlägg tar upp det och jag kan berätta att en av de ätande runt bordet sa: - Den här måste du gör flera gånger. Visst blev jag glad! 
 
Taggar: Hällestad, Ved, hönor;

Kommentarer :

#1: Robin

Jag vet inte om det är bevisat. Men rent logiskt så borde ju hönan ha kommit först. För ingen höna, inga ägg. Dock härstammar väl hönorna från dinosaurierna? (avlägsna släktingar).

Såldes var ju dinosaurierna först xD

Svar: Dinosaurieägg hade varit något att använda. :)
Skrivis

skriven
#2: Robin

Ja, man lär få många pannkakor på ett dinosaurieägg xD

skriven

Kommentera inlägget här :