Det blev 48 cookies och 4 limpor igår + lite Agnes

Klämdag igår och diverse trädgårdsbestyr var inplanerade. Växthuset ville bli ompysslat, ogräs bortaget, trädgårsbord framtaget mm. Dessutom behövde frysen fyllas med nytt matbröd. Ett besök av lilla Agnes förgyllde dessutom min dag ytterligare. Hon kom hit efter ännu en inskolningsdag på förskolan som det ska heta numera. Vad är det för fel på dagis? Så härligt att vara ledig och kunna hinna med så mycket roligt. Jag varvade utejobb och bakning och när Agnes fått sin lunchvila kom hennes föräldrar och då ville den lilla damen ääääta. Så perfekt att det fanns nybakat i huset då.
 
Här är receptet på mina COOKIES där jag den här gången minskade ner på sockermängden mot tidigare baktillfällen. Riktigt goda är kakorna!

Ingredienser till 48 st

200 gram smör
2 dl råsocker (eller annat socker)
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bakpulver
2 dl solrosfrön
200 gram mörk blockchoklad, grovhackad

Gör så här

  1. Blanda smör, socker, ägg och vaniljsocker i en matberedare och kör det luftigt.
  2. Blanda försiktigt ner mjöl, havregryn, bakpulver, solrosfrön och hackad choklad.
  3. Klicka ut glest på en plåt och platta till lite med en mjölad hand.
  4. Grädda i 200 grader ca. 10 minuter.
  5. Låt kakorna svalna så chokladen stelnar innan du smakar.
 
Matbrödet som bakades är ett av mina favoritbröd eftersom det är lättbakat, gott och ger så mycket bröd i utbyte för den arbetsinsats som behövs för att baka det.
 
Taggar: cookies, rågsiktsbröd;

Kommentera inlägget här :