Vem bestämmer över min kropp?

Jag, jag och ingen annan bestämmer över mig även om jag just nu undrar då förkylningen tycks härska. Jag ska ändå gå vinnande ur den här striden för att åter bygga upp ett nytt och bättre motstånd. På flera veckor har jag inte kunnat träna och förbättra styrkan och är rädd för hur mycket jag tappat. Längtan till träningspasset är stor och jag önskar verkligen att jag kan återuppta det senast nästa vecka.
Läste idag om en undersökning som Riksidrottsförbundet gjorde 2010 där de menar att vi motionerar mer än tidigare och att de flesta gör det för att hålla sig i form. Kvinnor motionerar mer än män och högutbildade mer än lågutbildade osv. Oavsett allt detta så tycker jag personligen att motion i någon form borde vara något som alla borde göra flera gånger i veckan. Det är ett sätt att investera i sin hälsa och framtid. Redan för över 100 år sedan sa den engelske fysiologen och politikern Edward Stanley (1826-1893) 
"Den som inte avsätter tid för träning kommer förr eller senare att få avsätta tid för sjukdom."

Nåja en balans mellan god nyttig kost, fysiska aktiviteter och själslig stimulans samt ett bra socialt liv är förstås det ideala för allas välbefinnande, även mitt.
 
Maten ligger mig, som många vet, varmt om hjärtat och igår gjorde jag en väldigt enkel - och god laxmåltid som sonen bjöd på gott vin till.
 
 
Så här gjordes Bräckt lax med ostsås och spenatfettuccine till 2 personer på ca 10 minuter.
Ingredienserna syns på andra bilden.
  1. Koka upp vatten i en vattenkokare och häll i en kastrull. Koka pastan enligt förpackningen.
  2. Klipp laxskivorna ( 200g ) i mindre bitar och bräck dem i en stekpanna som värmts ordentligt.
  3. Häll 2,5 dl matlagningsgrädde i en kastrull, koka upp och vispa ner 100 g ( ½ paket ) smaksatt mjukost. Red såsen om den önskas tjockare och krydda med salt och peppar.
  4. Tärna en paprika fint.
  5. Servera pastan med sås. lax och paprikatärningar. Riv lite ost över.
Detta är en rätt som det är lätt att bli förjust i!
 

Kommentera inlägget här :