Blommig kål i låda

Blomkål är så gott och enda nackdelen är att den kan sätta fart på magen, men det kan det vara värt. Igår gjorde jag en fransk blomkålslåda och för att bättra på "prutteffekten" blir det grön ärtsoppa idag. Hihi, känner mig nästan lite taskig mot den / de som ska äta. Så här gjordes gratängen.
Jag började med att förvälla blomkål, i saltat vatten, delad i buketter. När den mjuknat hälldes vattnet av och blomkålen hamnade i en ugnsfast form. 1 kålhuvud räcker till 3 - 4 personer beroende på vilka tillbehör som serveras.
 
Sedan gjorde jag en ostsås med ett halvt paket smaksatt mjukost. Jag använde 4 dl mjölk, 3 msk vetemjöl, osten och kryddor.
Ostsåsen hälldes efter kokningen över blomkålen. Några skivor mjukt mörkt bröd skars i bitar och stacks ner i formen. Slutligen kryddade jag med lite basilika och strödde 1 dl riven ost över alltihop.
In i ugnen som värmts till 200°. Där fick formen stå cirka 15 minuter tills osten smält och fått lite färg.
Här är min portion med blomkålslåda, stekt potatis, morotsstavar och gurka. Mums...
Köttätaren i familjen fick även bacon på sin tallrik.
 

Kommentera inlägget här :