Kaffestund med filosoferande efter jobbet

Det har varit/är fullt upp, men  vem såger inte det? Våren är här och värmen har stängts av i huset vilket betyder lägre elräkningar, äntligen! Trädgårdssysslorna pockar på min uppmärksamhet vilket jag inte har något emot. Det ger mig möjlighet att vara ute och filosoferande pyssla om runt bostaden. Idag var jag och köpte lite penséer som ska få lysa upp lite på trappan utanför ingången. För tio kronor fick jag några smått vissna, trötta blommor som längtade efter vatten. Nu ska jag väcka dem till liv så de slipper förpassas till skräphögen. Måtte det nu inte bli frost!
 
 
Annat som kan vara trött nu på vären är potatisen som mjuknar och börjar gro. I fredags fick mina elever i årskurs fem göra rösti av trött potatis. Detta var väldigt populärt och de gjorde flera var. Jag tog lite bilder när de kockade och receptet är hur lätt som helst. Till en rösti rivs 1 potatis grovt och läggs på en uppvärmd stekpanna med matfett. Salta med två-tre nypor salt och ta lika mycket torkad basilika. Stek sedan några minuter per sida.
 
  
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :