Inget fikabröd, vad göra?

 
Söndag, härligt väder med trädgårdsbestyr och årets första tomatplanta fick flytta in i växthuset. Efter några timmars arbete gjorde sig kaffesuget påmint. Visst smakar kaffe något alldeles extra utomhus?
Det var bara ett litet problem igår - det fanns inget tilltugg av det lite sötare slaget i skåpen eller frysen. (Jag måste börja baka och fylla på förråden igen, vilket är ett ganska behagligt bestyr.)
Vad blev det då för dopp till kaffet igår? Jo, fattiga riddare med vaniljglass. 
Arlas receptsida finns ett recept på goda riddare men jag gör mina lite annorlunda. Jag utesluter mjölet i smeten eftersom jag tycker att det räcker med det som finns i brödet jag använder. Sedan vispar jag i kanel och vaniljsocker som smaksättning. En annan förändring från ursprunget är att jag tar dubbla brödskivor och lägger en  klick sylt emellan dem. Som pricken över i pudrar jag florsocker över de stekta riddarna. Frågan är om detta är så fattigt? Nåja, gott med glass till blev det och kaffet slapp bli bara "släta muggar".
 
 
Fattiga riddare 

2 portioner
 
  • 4 st brödskivor, toastbröd ( jag hade fiberrost)
  • 2 msk sylt
  • 1 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 1 tsk kanel
  • ½ tsk vaniljsocker
  • matfett att steka i
  • florsocker att pudra över
  1. Lägg brödskivorna dubbla med sylt emellan.
  2. Vispa ihop resten av ingredienserna i en djup tallrik.
  3. Blötlägg de dubbla bröden så äggsmeten sugs upp.
  4. Värm en stekpanna och smält matfettet i den. Stek bröden på båda sidor tills de får gyllenbrun färg.
  5. Skär bröden i trekanter och pudra över florsocker.
 

Kommentera inlägget här :