Tortum

Det har börjat ännu ett matlagningsprogram på tv och den här gången med inriktning på bakning. Satt och kollade första avsnittet av det på Tv4 play. Hela Sverige bakar heter programmet och titta gärna för att bilda dig en egen uppfattning av denna baktävling. I ett av pausinslagen berättades om hur tårtan kom till Sverige med människor som invandrade på 1400-talet. Till en början var det något som överklassen åt och då hette det tortum.
Jag är ingen stor tårtälskare men i torsdags blev jag bjuden på grannfest och då fick vi först fisksoppa och sedan en kolatårta. Mycket god men otroligt söt så det blev en liten bit för min del. Fick veta av min dotter att hon gjort tårtan och hittat receptet på Icas receptsida. Så varsågoda här är en länk: Kolatårta med dajmgrädde.
 
 
Som motvikt till den smarriga kolatårtan vill jag dela med mig av ett recept på en bärkaka som mina elever bakade förra veckan. De hade då lingon och blåbär i kakan.

Kommentera inlägget här :