Kanel och äpplen efter en god fiskgratäng

Lördag och sovmorgon med lugn förmiddag och så skönt att slippa åka iväg till jobbet, utan kunna gå omkring och skrota några timmar. Sedan städning, tvätt och hemmasysslor. Hade fiskgratäng till middagen och när ugnen ändå skulle värmas upp passade jag på att baka mjuka kanelkakor med äpplen i. 
För att börja med fisken, där jag använde vad som kallas för hajmal. Tänkte på vad mycket information som fanns att läsa på förpackningen. Fisken odlas i Vietnam och tar 8 månader på sig att bli fullvuxen för att sedan kunna bli människoföda. Med ett hemgjort potatismos och en räksås kröntes gratängen innan den serverades.
 
 
 
Fortsätter sedan med kakorna. Ska jag göra en går det lika fort att göra två, brukar jag resonera. Det här receptet använde jag för första gången när jag gick min lärarutbildning i mitten på 1970-talet. Sedan har det följt mig genom åren och delats med till många elever. Grytlapparna har också följt mig sedan jag fick dem av min mamma för många år sedan.
 
 
Kanelkaka med äpplen 
 
Ingredienser:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel
  • 100 gram margarin
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 2 dl mjölk
  • 1 st äpple
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj och bröa en form på 1,5 .
  3. Blanda de torra ingredienserna i en skål.
  4. Smält margarinet och vispa det sedan med sockret.
  5. Tillsätt ett ägg i taget och vispa smeten jämn. Lägg sedan vispen åt sidan.
  6. Rör ner mjölblandningen omväxlande med mjölken.
  7. Häll smeten i formen och stick ner äppelbitar som först skalats och klyftats.
  8. Grädda på nedersta falsen i ca. 40 minuter.

Kommentera inlägget här :