Kunskapens frukt

Katja står i trädgården sedan 2007. Första året fanns det två äpplen på henne nu är det mångdubblat med röda härliga äpplen. Om några veckor är de färdiga men redan nu har jag börjat ta lite av hennes frukt. Idag för att göra  en morots- och äppelkaka. Men för att äta frukten naturell får jag vänta lite till.
 
 
Några timmar senare sitter jag ute i trädgården i värmen. Har precis smakat en verkligt god mjuk kaka. Hittade ett recept på en morotskaka som jag modellerade så det passade mig. Äpplen, morötter och valnötter är smaker som trivs ihop eller gifter sig som man säger ibland.Ibland när jag köper morotskaka tycker jag att krämen den toppas med kan bli lite för söt eller bara för mycket helt enkelt. Jag väljer hellre att en mindre mängd och dekorerade med hackade valnötter som även fanns i kakan. Min kaka bakade jag i en lånpanna och fick då en något tunnare kaka men den räcker till många bitar. 
 
 
Morotskaka med äpplen och valnötter
1 långpanna
  • 250 g morötter
  • 2 äpplen
  • 30 g valnötter
  • 4 ägg
  • 2 dl farinsocker
  • 2 dl strösocker
  • ¾ dl rapsolja
  • 4 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel
Garneringen:
  • 100 g creame cheese naturell
  • 2 dl matlagningsyoghurt
  • 3 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl hackade valnötter
 Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175°
  2. Smörj och bröa en långpanna.
  3. Riv morötter och äpple samt hacka valnötterna.
  4. Vispa ägg och socker poröst.
  5. Blanda ner oljan i äggblandningen.
  6. Lägg vispen åt sidan och rör resten med en sked.
  7. Mjöj, bakpulver och kanel blandas också ner i äggblandningen.
  8. Slutligen vänds morötter, äpplen och valnötter ner.
  9. Bred ut i den bröade långpanna.
  10. Grädda långt ner i ugnen ca. 30 minuter.
  11. Känn med en sticka att kakan är färdig och låt den svalna innan garneringen breds på. 
  12. Garnera med valnötter eller andra nötter.
 

Kommentera inlägget här :