Bakning från morgon till kväll

Började mina lektioner idag med att årskurs nio skulle baka bröd och de fick då några givna ingredienser och sedan fick de leta recept eller skapa på egen hand. För att få inspiration visade jag först en liten film från 1934 från en brödutställning. Kolla gärna in den här: ( tittar du på en mobil syns inte filmen)
Resultatet av elevernas bakning blev verkligt fina bröd som de åt med god aptit, men hälften sparades til en liten vårmiddag de ska få göra om två veckor. En annan elevgrupp som jag hade senare under dagen fick baka olika sorters småkakor. De valde mellan chokladkakor och syltkakor. 75 % av dem valde choklad, varför? Så här blev dagens bakresultat:
Efter skoljobbet for jag iväg för att leda en matlagningskurs för vuxna, så det blev sen hemgång idag. Då var det extra skönt att komma hem för att upptäcka att sonen redan börjat förbereda middagen. En god tomatsoppa och varma ostbröd med örtkryddor bjöd han på. Mums!

Varma bröd med ost och örtkryddor är gott till en soppa.

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 225 grader.
  2. Ta så många bröd du vill äta, gärna bakeoffbullar som delas i halvor.
  3. Bred på mjukost med örtsmak på bröden och strö sedan någon örtkrydda på den.
  4. Lägg på en skiva vanlig hårdost och sedan gärna något blad färsk krydda (bilden visar basilka)
  5. Grädda bröden ca. 4 minuter mitt i ugnen.

 

Kommentera inlägget här :