Villamässa i Malmö



Så här färgglatt och fint var det i en av alla de montrar som fanns på Villamässan i Malmö. Jag var där i helgen för att få lite inspiration till kommande tider. Lyssnade på ett föredrag om dränering kring husgrunder. Lär behövas i det här huset till sommaren. :( Köpte en fågelholk till trädgårdsgästerna gjorde jag också och det var den enda utgiften tack vare att entrén var en fribiljett. Massor av folk befann sig på mässan, däribland min ena son med sambo. I helgen har solen lyst över oss och några plusgrader kändes skönt för en frusen själ.

Vill dela med mig av ett recept på en supergod och lättbakad chokladkaka jag hittade på nätet och gjorde om så den passade min smak.

Chokladkaka med glasyr

1 ägg och 1½ dl strösocker vispas ihop.
1 dl mjölk blandas ner.
Blanda ihop 2½ dl vetemjöl, 1 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och 1 tsk bakpulver. Sikta ner i smeten.
Tillsätt ½ dl flytande smör.
Häll i en smord och bröad form. Grädda 25 minuter i 200 grader.

Glasyren: Blanda ½ dl florsocker med 1 msk kakao, ½ msk vaniljsocker, 2 msk kallt kaffe och 25 g smält smör.
Bred glasyren på den färdiga kakan.



Matsedel vecka 10 2011


Måndag:

Pasta med grönsakssås (rester)

Tisdag:

Fiskgryta med rotfrukter o dill, ris

Onsdag:

Chili con carne med kidneybönor

Torsdag:

Kyckling med kokos- och currysmak, potatis

Fredag:

Morotsbiffar, potatismos

Lördag: Broccolisoppa med räkor
Grova baguetter

Kommentera inlägget här :