Mat för vintertrötta

Sista dagen innan skolorna i Skåne kör igång igen efter vinterlovet. Det betyder att jag idag försöker samla ihop mig inför veckans lektioner som ska hållas. Trots att det är väldigt slitigt att jobba i skolans värld så trivs jag bra och ångrar inte mitt yrkesval. Att undervisa småfolk som går i årskurs fem eller lite större pubertetstinna i nian ger dagliga utmaningar men även massor av guldkorn att minnas. För några veckor sedan kom en pojke i femman fram till mig och sa att han längtade efter att få ha hemkunskapslektionerna på fredagarna. Veckan innan lovet var hans mamma med på besök på lektionen och hon intygade att hennes son verkligen trivdes med att få lära sig laga mat och baka och sedan gjorde det hemma på egen hand. Sådant förgyller arbetet.

Mitt yrkesval är ju även ett av mina stor intressen fast det händer ändå att latheten vinner över mig, som igår. Vi skulle ha fiskgratäng till middag och jag köpte två färdiga frysta gratänger av märket Findus. Under tiden de stod i ugnen fick jag tid att göra annat och det är väl själva tanken med den sortens mat. 60 kronor kostade gratängerna som vägde 600 gram styck. Bilden på förpackningen visar en gratäng med ganska mycket fisk och ett fluffigt fint mos men på tallriken var det rena besvikelsen. En tunn skiva fisk i botten och löst, nästan vattnigt mos plus en sås där räkorna måste simmat iväg till en annan förpackning. Måltiden var rena bottennappet!

Hoppas att veckans middagar blir godare och inga "genvägar" kommer att tas.


Matsedel vecka 9 2011


Måndag:

Spenatsoppa, ägghalvor och focacciabröd

Tisdag:

Raggmunkar, lingon, bacon och rivna morötter

Onsdag:

Potatismos, köttfärslimpa (morotsbiff) brysselkål

Torsdag:

Kokt torsk, potatis, äggsås, vitkålssallad med äpple

Fredag:

Hemmapizza

Lördag: Pasta, vegetarisk sås
Chokladkaka med kaffesmak
(Vegetarisk alternativ inom parentes)

Markerade maträtter går att klicka på för recept

Kommentera inlägget här :