Påsklovsmåndag

I år kommer påsken ganska sent och ledigheten som den för med sig är verkligen efterlängtad. Det har varit en tuff tid på många sätt och jag hoppas att jag ror iland alla förändringar härhemma.Men jag tar inte ut något i förskott utan låter var sak ta sin tid. En massa förändringar pågår i huset som exempelvis:
  • Matrummet ska få en altandörr och nya fönster på onsdag. Sedan ska rummet fräschas upp. Ser fram mot denna sedan länge planerade förändring.
  • På övervåningen börjar ombyggnaden närma sig slutet. En klädkammare har tagits bort och rummet har utökats. Blir stort och ljust. Nu återstår att bestämma hur möblerna ska placeras.
  • Garaget har städats ur och i sommar hoppas jag att det blir tid och råd att byta dörren dit och mura igen den gamla porten. Kommer nog aldrig att stå en bil där igen. Blir ett perfekt arbetsutrymme istället.
  • Alla dessa förändringar ska genomföras i en tid då jag brutit upp från ett samboförhållande sedan fem år tillbaka. Men mina fina söner hjälper mig massor och kvinnor kan, eller hur?
Nu blir det matsnack.
Den här veckan är matsedeln baserad på i huvudsak sådant som finns hemma i kyl och frys. Så kallade rester kan behöva bli till ny mat och därför hade vi pizza idag. Jag brukar kalla det för Italiensk pyttipanna. I frysen fanns en låda med hemkokt tomat- o bönröra från sommarens egna skördar. Den mixade jag och hade på pizzan tillsammans med svamp på min och salami på sonens . Gamla ostkanter maldes ner och det blev slutligen två stora pizzor vilket gör att även lunchen redan är fixad till i morgon.
När nu ugnen (energislukaren) värmdes upp passade jag på att baka ett gäng matbrödsbullar också. Degspadet gjordes av vaniljyoghurt (med passerad datum igår) och en liten trött zucchini som revs ner i degen. Perfekta bullar till frukosten och den planerade nudelsoppan i morgon.

Matsedeln för vecka 16 ser ut så här:

Måndag:

Hemmapizza

Tisdag:

Nudelsoppa med zucchinibullar

Onsdag:

Köttbullar, spenatsås, potatis

Torsdag:

Asiatisk lax med sesamfrö o ingefära, ris

Fredag:

Broccolipaj med rostbiff

Rabarbermuffins med vit choklad

Lördag:
Påskbuffé

Kommentarer :

#1: Anonym

Lycka Till med "nya" livet och, självklart: Kvinnor kan och har alltid kunnat, men varför göra sig besvär när det finns manfolk i närheten. Endast då vi blir tvungna, visar vi att vi Kan.

skriven

Kommentera inlägget här :