Nu är det snart jul igen

 GOD JUL på er!

Det här året kommer det att bli en extra lugn jul här i huset. Barnen är spridda på olika håll så det är inte lika kul att förbereda och jula som det heter. Julklappar struntar jag i och pyntet består av några ljusstakar, men lite har ändå fixats. Vörtbröd och knäckebröd bakade jag igår. Härligt att ha till osten och sillen eller varför inte till lutfisken på julafton. Idag testade jag att göra kanelbullar med grövre mjöl och rivna morötter i. De blev helt underbart goda. Receptet lämnas längre ner. Sedan hittade jag lite att göra godis av. Choklad smältes och hälften blandades med puffat ris och plattades ut till rischoklad. Finns det lättare godis att göra? Resten av chokladen smältes och blandades med hackade, torkade aprikoser och några fikon. Passar lika bra till kaffet och glöggen. När jag gick ner i källaren för att förvara godsakerna i kylen och frysen där såg att jag att där fanns en flaska kvar av förra årets hemgjorda glögg. Hade totalt glömt bort den. Ja det blir nog lite på julbordet ändå!


  Recept på kanelbullar med morötter i


Det händer att jag är med och testar nya produkter som finns eller ska komma ut i butikerna. Just nu står det två förpackningar med smaksatt vispgrädde i kylen. En har jordgubbssmak och den ska testas till fruktsallad på julaftonen har jag tänkt. Den andra smakar choklad och borde passa som smaksättning på en kopp kaffe imorgon. Det lär ju bli riktigt kallt då om man ska tro vädergudarna.

Kommentera inlägget här :