Kan det vara mer april?

De senaste dagarna har det regnat, haglat och blåst om vartannat och däremellan har solen lyst i korta stunder. Ett riktigt aprilväder alltså. För två veckor sedan stängde jag av värmen i huset. Med de skyhöga elräkningrna som varit de senaste månaderna fick det vara nog. En extra tröja och sockor på fötterna har gjort att det fungerat ändå. Tills i förrgår då det var 16 grader. Gissa om jag frös? Det var behagligare att vara utomhus med halva den temperaturen än inomhus. Konstigt? Det fick bli brödbakning och eldande i kaminen som räddning. Synd bara att kaminen inte finns i sovrummet. Tindras närvaro ger ett extra värmetillskott. Hon brukar krypa upp i sängen och rulla ihop sig vid mina fötter. Sånt värmer en frusen matte!
Bilden visar hagel som kom igår.

 

Just nu gör jag en paus i arbetet med att rätta skrivningar. Har haft fullt upp på jobbet så det fick bli kvällsarbete istället. Provet handlar om våra konsumentlagar, ekonomi och sådant som kan vara bra att kunna när årskurs nio snart ger sig ut i världen på egen hand. Det är ett arbetsområde som de är intresserade av och som är kul att undervisa i.


Min sista klass idag var årskurs sex/sju och vi gjorde ett smaskigt mellanmål.  Fattiga riddare fyllda med hallonsylt gjordes. Ett bra sätt att ta tillvara bröd som börjar bli gammalt. Blev själv sugen så det får bli några riddare här i helgen. Här är receptet om någon blir sugen. 

 Recept på fattiga riddare

Kommentera inlägget här :