Ungar i holken

    

För ett tag sedan berättade jag om en fågelholk vi har i trädgården. Eftersom den var vänd med öppningen mot solen vände jag den och bara en kort tid efter det märktes ett intresse för holken. Förra veckan kunde vi se ett Blåmespar som flög in och ut. Jag ställde mig under holken och det hördes tydligt att där fanns ungar. Idag togs kameran fram och C. satte sig på pass och ta mig sjutton,  han lyckades få bildbevis på en av de hårt arbetande föräldrarna som dessutom satte sig för att dricka vatten i ett av våra fågelbad.

Apropå trädgård så visas ett trevligt trädgårdsprogram i svt2. Det heter Trädgårdsfredag och visas just på fredagar med med flera repriser under veckan. Ett trevligt inspirationsprogram för oss som har eller vill ha gröna fingrar. Inspelningsplatsen ligger på Österlen härnere i Skåne och heter Mandelmanns trädgårdar. Ett resmål för oss i sommar,  garanterat. Här syns trion som utgör stommen i programmet.

 

Måndagsmys idag blev ett glas av en fantastiskt god sherry som heter Fad No 6. Till detta glas åts handgjorda chokladpraliner från Ahlgrens konfektyr i Lund. De hade tiramisosmak och bara smälte i munnen. Mmmmmm
Pralinerna har jag fått i gåva av en kollega, tack för det.

 

Avslutningsvis en liten historia som en annan kollega berättade idag.
Frun kom hem till sin man som sprang runt och slog med en flugsmälla i deras kök.
Vad gör du?
Jag dödar flugor och har hittills fått tre hanar och två honor, svarade han.
Inte kan du veta vilket kön de har?
Jodå, hanarna tog jag på ölburken och honorna på telefonen.

Är det så könsbestämning går till? 

Kommentera inlägget här :