Sommarsnickrande i egen vingård

Att skriva blogg är som att snickra , fast med ord. Att senare kunna återvända och läsa vad som står i denna virtuella dagbok uppskattar jag. Min ena dotter och hennes sambo är just nu på vandring långt uppe i vårt land. Vad de gör där kan läsas i  www.lindashem.com . Även om vi inte träffas så ofta, eller semestrar ihop  kan jag ändå läsa om vad de gör. Ibland sitter jag och småfnissar för mig själv när jag läser om deras äventyr. Renar, klockor, bullar................ Kram på er båda.
Igår började jag snickra lite mer handgripligt. Var och köpte virke och tillbehör till vad som ska bli en pergola där vinrankor ska kunna klättra. Mätte, sågade, grävde och ska fortsätta med det idag. Nu ska det skruvas och borras och förhoppningsvis får jag till något användbart. Den första nya vinrankan är redan inköpt och väntar på att få bli planterad.
Vinrankorna i växthuset frodas och några har klasar med druvor. En vingård av miniformat är på gång.

  

Vi har många fjärilar i trädgården. Försökte fotografera  med mobilen och fick en på bild. Vad kan det vara för sort? Den är vacker och med internets hjälp får jag fram att det är en Tistelfjäril, Cynthia cardui. Tänk vilken tur att det finns tistlar i vår närhet!

Slutligen en smarrig kakpaj med plommon och nektariner. Så lätt att göra och så god att äta.

 Receptet hittar du här >>>

Kommentera inlägget här :