En riktig krutkärring

93 år och fortfarande aktiv i köket. Strongt! Här lär Clara oss att laga frukost från 30-talets Amerika.



Min farmor skulle fyllt 100 år i år men dog redan när hon var 65. Jag hade då börjat min utbildning till hushållslärare i Göteborg. Först då fick jag upp ögonen för min farmors kunskaper inom det som skulle bli mitt arbetsområde. Farmor hade under många år arbetat som kokerska på järnvägsrestaurangen i Nässjö. Hon födde  och uppfostrade 6 barn och blev änka tidigt. (På den tiden härjade TBC i landet.) I min ägo har jag några av farmors kokböcker och använder hennes recept. Tänk vad trevligt det varit att ha henne att få snacka mat och sådant med.
Min mormor, som jag aldrig träffade eftersom hon dog redan när mamma började skolan, var servitris på Ronneby Brunnshotell. Henne hade jag gärna träffat också. Jag kan tänka mig att de båda hade varit som Clara när hon lagar mat.
En riktig krutkärring - sån vill jag bli!

Kommentera inlägget här :