Frukost på sängen


Vaknade idag när sonen stod med en frukostbricka vid min säng. Så himla glad jag blev. Rågbröd , te och nypressad juice. En stor kram för detta.
Jag är inte på topp just nu med en förkylning i kroppen men har ändå varit iväg på bilverkstaden där min bil varit ett tag. Den har varit på torken skulle man kunna säga efter att alla fönsterrutorna på något konstigt sätt öppnade sig och detta när det regnade ute. Grannen kom in dagen efter jag parkerat den och undrade om rutorna skulle vara nere? Självklart inte, så BMW fick felsöka och torka. Inget fel säger dom men torr lär den vara nu. Och jag ett antal tusenlappar fattigare. Tror att det gått troll i min bil. Har haft den i två år och tiden har kantats med fel och tråkiga bilhändelser. Funderar på att byta till en annan bil och se om jag har bättre tur med den.
 Igår bakade jag rågbullarna som fanns med på frukostbrickan och lite pepparkaksmuffins blev det också. Det går snabbt och lätt att baka bara lusten finns. På tal om baka så lär det finnas Kladdkakans dag numera. Ett reprisprogram på TV idag uppmärksammade den och det var den 7 november. Jag som trodde att det var ett direktsänt program jag satt och tittade på. Så fel jag hade. Nå, kladdkaka är något som nästan alla gillar. Om jag frågar mina elever vad de helst vill göra så är det just kladdiga kakor. Ibland faller jag till föga men tycker nog att det är lite för lätt så det kan de göra hemma. Så varför inte göra den till gottebordet i jul?


Kladdkaka för gottegrisar

 
 

 

Ingredienser

 

2 st.

 

ägg

3 dl

 

strösocker

1½ dl

 

vetemjöl

4 msk

 

kakao

1 msk

 

vaniljsocker

1 krm

 

salt

100 g

 

smält margarin

 

 

 

 

 

 

 

Typ:

Bakverk

Tillagningstid:

45

Egenskap:

Lättbakad, beroendeframkallande

 

Gör så här: 

1. Sätt ugnen på 175º.
2. Smörj och mjöla en form som rymmer 1½ l.
3. Vispa ägg och socker lätt i en skål.
4. Blanda ner de torra ingredienserna och slutligen det smälta margarinet.
5. Häll smeten i den förberedda formen och grädda i ca. 30 minuter i ugnen. Kan också bakas i muffinsformar men då halveras baktiden. 
Kakan ska vara kladdig i mitten.

Tips: Pudra kakan med florsocker och servera med glass och frukt.

 

Kommentarer :

#1: Linda

Vi åt precis kladdkakan i det här receptet. Gott med melon och grädde!

skriven

Kommentera inlägget här :