Körsbärsblommans dag

  I Japan firas Körsbärsblommans dag vid den här tiden. Människor går alltså ut och njuter av att våren kommit igen. Vår motsvarighet är nog när vi firar Valborg om någon vecka. Vi har två små körsbärsträd och det ena står på altanen i ett söderläge. För några dagar sedan började det slå ut med vackra svagt rosa blommor.

Vad jag önskar att dagarna kunde innehålla mer av salutogent, dvs positivt tänkande. Allt negativt tar så mycket på krafterna. På min arbetsplats är massor av elever stressade inför slutspurten av terminen. Betygen ska sättas och de vill ha det bästa av kakan. Vi har haft skolinspektion och det framkommer självklart att det inte bara är bra saker som sker. Alltså blir det lite dämpad stämning bland personalen. Men samtidigt kan det ju leda till en så mycket bättre arbetsplats (tror jag). Finanskrisen lägger ett stort lock över oss och även om inte alla drabbas direkt är vi nog rädda för att det kan bli så om det vill sig illa. Här hemma cirklar snacket mycket kring förhållningssättet mellan barn/ungdomar/vuxna och dina/mina barn, rätt/fel och annat som en familj står inför. Jag säger som många gör idag LIFE SUCKS.

Nu ska jag gå ut och njuta av körsbärsblommorna.

Kommentera inlägget här :