Återhållsam jul

Annandag jul eller bara fredagen den 26 december. Välj vilket som  passar. För en stund sedan rasslade det till utanför köksfönstret. Blev nyfiken och tittade efter. Det var sophämtarna som enligt den vanliga turlistan tömde soptunnan. Säkert otänkbart om jag bott på en mindre ort men här i Malmö är det ingen som bryr sig. LIvet rullar på oavsett röda dagar .
Sonen och jag ska strax iväg till köptemplet som ligger en kvarts promenad från vår bostad. Där lär vara massor av människor i dag. Vi ska se om det finns någon soffa som passar en artonårings källarnäste. Kamprad brukar ha bra varor till hyfsade priser speciellt till en yngre mans plånbok.
Måste iväg och köpa mjölk också. Lite tomt i kylen på sådant. Ska koka risgrynsgröt ikväll för det är mycket godare än den färdigköpta. Lite av traditionerna får det bli i den annars återhållsamma julen här i huset. Det kan vara jul utan den hysteri som det lätt blir. Vi har inte haft julskinka, julmust och julgodis. Nästan inga julklappar och ändå kunnat ha avkopplande sköna dagar. Tittat på filmer, läst böcker ( bl.a. Bitterfittan av Maria Sveland  - tack Linda för den.) och klappat katten har jag fyllt mina dagar med.  Snart börjar vardagsstressen igen men den dagen den sorgen.

Kommentarer :

#1: Linda

Ja, jag tyckte själv att den boken var bra, även om man blir lite småförbannad ibland när man läser.

skriven

Kommentera inlägget här :